Symposium 60 jarig bestaan - Stichting Jacob Kritzraedt

Symposium 60 jarig bestaan

Jubilea SJK

Bij gelegenheid van het 60-jarig bestaan organiseerde de stichting Jacob Kritzraedt een symposium met internationale inbreng en deelname.

De vele belangstellenden konden kennisnemen van de inbreng van Jef Malliet,  Provinciaal Centrum voor Cultureel Erfgoed Provincie Limburg (België);  dr. Dorothee Heinzelmann, Landschaftsverband Rheinland - Amt für Denkmalpflege im Rheinland (Duitsland); drs. Theo Oberndorff, Coördinator Steunpunt Archeologie en Monumentenzorg Limburg (Nederland) en drs. Roy Denessen, beleidsmedewerker monumentenzorg, gemeente Venlo. Elk van de sprekers belichtte de specifieke mogelijkheden en onmogelijkheden van monumentenzorg en beleid en plaatsten dat in een internationaal kader. Al snel bleek dat de Nederlandse, nationale en gemeentelijke, overheid vele mogelijkheden laat liggen vooral als gevolg van een weinig consistente visie op de mogelijkheden van de gespreksonderwerpen:

”samenwerking tussen overheid en Private partijen”
“heeft de overheid een taak bij het tegengaan van verkrotting”

Vaak een te kortzichtige benadering en vooral ook een gebrek aan financiële middelen mede als gevolg van verkeerde prioritering.

Een geslaagd symposium waarin de stichting aanleiding ziet jaarlijks een themadag voor belangstellenden, vertegenwoordigers van de overheid en de vrienden van Jacob Kritzraedt te organiseren.

Foto impressie van de symposiumdag