Selecteer een pagina

Nieuwsbrief 20 (2025)

14 feb, 2025

Download Nieuwsbrief 20 (.PDF) »

Beste Vrienden van Jacob Kritzraedt,

Voor u ligt de eerste Nieuwsbrief van 2025, een Nieuwsbrief met een bijzonder inhoud. Deze Nieuwsbrief is namelijk helemaal gewijd aan het interview dat onze nieuwe voorzitter Jack Corten en Bernadette Waelpoel gehad hebben met Andries Houtakkers, wethouder Stadsmarketing, Sport, Cultuur en Evenementen van onze stad.

De wethouder werd bijgestaan door Samantha Wisniewski, bestuursadviseur, en Reno Juriën, beleidsmedewerker Monumenten en Erfgoed.

Vanuit zijn functie als wethouder Cultuur heeft Andries Houtakkers affiniteit met het cultureel erfgoed van Sittard-Geleen. En daarvan afgeleid zijn de volgende aspecten waarover vragen zijn gesteld tijdens het interview:
– de bestuurlijke en ambtelijke organisatie en het beleid;
– het ontwerp Omgevingsvisie;
– leegstand, herbestemming van monumenten en nieuwe, jonge monumenten;
– promotie en marketing van de stad;
– aandacht en betrokkenheid van de burgers, de verbindende rol van de gemeente;
– monumentenoverleg.

We wensen u veel leesplezier! Heeft u vragen of opmerkingen, dan kunt u deze sturen naar ons secretariaat: secretariaat@stichtingjacobkritzraedt.nl

Met vriendelijke groet,
Het Bestuur van de Stichting Jacob Kritzraedt

INTERVIEW MET WETHOUDER HOUTAKKERS

Op maandag 16 december jl. vond een interview plaats met wethouder Andries Houtakkers. De vragen die door de Stichting Jacob Kritzraedt gesteld werden, zijn cursief gedrukt. Om te beginnen danken wij de wethouder dat hij wil meewerken aan het interview. De focus van het interview zal liggen op de visie, het beleid en de manier waarop de gemeente zich de komende jaren voor erfgoed en monumenten gaat inzetten. De wethouder stelt zich voor.

EVEN VOORSTELLEN

Mijn naam is Andries Houtakkers, wethouder Cultuur van de gemeente Sittard-Geleen, met in de portefeuille ook monumenten. Ik ben 37 jaar advocaat geweest, van 2010 tot 2020 raadslid en vervolgens wethouder Cultuur in Sittard-Geleen.

Bij mijn aantreden als wethouder stond ik voor mijn pensioen als het gaat om de beëindiging van mijn advocatenpraktijk. Het zit in de familie. Mijn vader was ook advocaat en 25 jaar wethouder in Sittard. En ik ben dan nu wethouder in Sittard-Geleen.

DE BESTUURLIJKE EN AMBTELIJKE ORGANISATIE

Hoe is de portefeuille voor erfgoed en monumenten ambtelijk georganiseerd? Ik ben nu vijf jaar wethouder en zit ook vijf jaar op de post Cultuur, waaronder monumenten vallen. De inzet die we vijf jaar geleden gekozen hebben was het steviger op de agenda zetten van cultuur en monumenten. Daarom wilden we er in ieder geval voor zorgen dat de afdeling versterkt zou worden. Want toen ik begon als wethouder was er één monumenten medewerkster.

We zijn even met drie geweest en op dit moment zijn we terug op twee medewerkers. Je merkt wel dat daarmee in ieder geval ook in huis monumenten stevige aandacht heeft gekregen en dat we ook sneller kunnen acteren. Want het was met name het probleem dat datgene wat er met betrekking tot monumenten speelde zich opstapelde, waardoor er in de advisering intern, maar vooral ook in het beleid, te weinig tijd was om daar aandacht aan te besteden. Dat is inmiddels wel veranderd. We doen nog steeds de advisering intern ten behoeve van stedenbouw maar daarnaast moeten we ook nadrukkelijk nadenken over het beleid.

Wat zijn belangrijke zaken voor het beleid op het gebied van erfgoed en monumenten?

Belangrijk is hoe hetgeen we allemaal in de stad aan monumenten hebben duurzaam te behouden en ook onder de aandacht te brengen van de mensen in de stad. Sittard-Geleen is een stad die een groot aantal rijks- en gemeentelijke monumenten telt. De monumenten hebben echt een eigen karakter als je let op de structuur van de stad. Van bovenaf gezien is Sittard nadrukkelijk een vesting en dat is wat eigenlijk pas de laatste jaren echt een beleving
wordt bij mensen. Voorheen was die gedachte er wel maar niet zo scherp. Ik denk dat het feit dat we in de top vijf van Nederlandse vestingsteden kwamen, er duidelijk toe heeft bijgedragen dat de bekendheid van Sittard als vestingstad groter en breder is geworden.

Vanuit die aandacht en vanuit die beleving hebben we ook tegen elkaar gezegd dat er beleid moet zijn, dat de panden zoals ze er nu staan ingevuld worden en op een goede manier behouden blijven. Wat we als eerste hebben opgepakt als het gaat om het verduurzamen van de monumenten, zijn de zonnepanelen op de daken van monumenten. Inmiddels zijn die ook links en rechts verschenen en daarbij gaat het ook om de regelgeving.

Voorheen was het niet mogelijk zonnepanelen op daken van monumenten te leggen. Er was een gereserveerdheid bij de toenmalige Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit (ARK), nu de Adviescommissie Omgevingskwaliteit (AOK), maar in goede samenspraak met de historische verenigingen in de stad die inbreng hebben gehad, en mede dankzij de ondersteuning van de ambtenaren is dat op een goede manier geland. Tot nu toe is er geen wanklank over gehoord, het is goed gegaan.

Hoe is de bestuurlijke verdeling tussen de wethouders in Sittard-Geleen als het gaat over erfgoed en monumenten?

Alles betreffende erfgoed en monumenten zit in mijn portefeuille. Als voorbeeld: de beeldbepalende woningen Ophovenerheide van architect Stuyt, die vallen eigenlijk in de portefeuille Wonen van wethouder Leon Geilen. Maar de discussie die recent gevoerd is over de gevels, valt in mijn portefeuille.

Op welke wijze is dit geregeld bij nieuwe grote projecten waar ook een of meerdere monumenten deel van uit maken?

Daar is de nodige aandacht voor. Alle nieuwe plannen komen het eerst op de zogenaamde intake-tafel terecht, waarvan een bestuurlijke terugkoppeling gegeven wordt naar wethouder Leon Geilen en mij. Op het moment dat er een monument op de intaketafel aan de orde is, ligt er een advies van de afdeling Monumenten en als het project dan verdergaat naar de omgevingstafel kunnen historische verenigingen aanschuiven als ze daar belang bij
hebben. Zo houden we de lijnen kort.

OMGEVINGSVISIE SITTARD-GELEEN 2025-2040

Onlangs lag het ontwerp Omgevingsvisie van de gemeente Sittard-Geleen voor de periode 2025 tot 2040 ter visie. Iedereen kon zijn/haar zienswijzen inbrengen. Als je gaat kijken naar de identiteit, de kwaliteiten, de historie van de stad, wat zijn de belangrijkste perioden in de geschiedenis van Sittard-Geleen?

In maart 2025 wordt de Omgevingsvisie vastgesteld in de gemeenteraad. De zienswijzen worden nu verwerkt, daarna volgt behandeling in de Ronde en vervolgens vindt dan ca. twee weken later de besluitvorming in de Gemeenteraad plaats. De hoop en de stille verwachting is dat de Raad er unaniem achter gaat staan.

Als je terugkijkt naar de historie van Sittard en ook die van Geleen dan is deze allesbepalend geweest voor wat er in deze stad gebeurt. Sittard-Geleen is een agglomeratie van diverse kernen. Een gemeente met verschillende waarden en gezichten, meer dan alleen Sittard en Geleen. Als je daar recht aan wil doen, moet je dat zo benaderen: Sittard als handelsstad met de vesting en van daaruit de doorgroei na de periode waarin Sittard is afgebrand in
1677. Zo zijn er andere belangrijke stappen die de stad gezet heeft en zie je dat daarmee de huidige monumenten gebouwd worden. Geleen heeft een andere route gekend met een mooie kern, Oud-Geleen, en een aantal mooie historische panden.

Geprobeerd is in de Omgevingsvisie vanuit die historie het beeld te geven van één stad. Sittard en Geleen zijn weliswaar twee aparte stadsdelen, maar we hebben er belang bij vanuit één stad in de Omgevingsvisie het goede beeld naar buiten te brengen en hoe je met de stad verder wil tot 2040. In de Omgevingsvisie staat de geschiedenis omschreven en is bewust aandacht gegeven aan de historie. Dit was ook een oproep vanuit de historische
verenigingen.

Hoe zijn de burgers betrokken bij de Omgevingsvisie, is daar een programma voor opgezet?

Er is vanuit de stad een enorme deelname geweest aan de sessies die gehouden zijn rond de totstandkoming van de Omgevingsvisie, het is een groot participatietraject. Daar is heel bewust op ingezet.

Andere gemeenten gebruiken in hun Omgevingsvisie belangrijke historische tijdsperioden als basis. De gemeente Heerlen benoemt bijvoorbeeld vier belangrijke historische tijdsperioden als aanknopingspunt: de Romeinse tijd, de Middeleeuwen, de Mijnbouw en de huidige tijd met digitalisering. Heeft Sittard-Geleen dat ook gedaan?

Nee, Sittard-Geleen heeft dat niet gedaan. De Omgevingsvisie van Sittard-Geleen is vanuit de Toekomstvisie 2030 opgebouwd, vanuit de vier veerkrachten: de institutionele veerkracht (hoe sta je als overheid in verhouding tot de burgers), de sociale veerkracht (werk, inkomen), de economische veerkracht (brede welvaart) en de ecologische veerkracht (groene aspect). Daarbinnen zijn tien ambities geformuleerd, die apart zijn uitgewerkt in de Omgevingsvisie.

Als je kijkt naar de stad, het staat wel in de Omgevingsvisie beschreven maar niet expliciet, zijn er diverse belangrijke historische perioden, zoals de tijd van de Bandkeramiek, zeker met de recente vondsten in het noorden van de stad. De Middeleeuwen met de vestingwerken en
de kerken. De periode van de industriële revolutie met de mijnbouw. Verder missen wij het feit dat Sittard als grensstad, nadat de stad in 1867 bij Nederland werd gevoegd, de enige stad is die in directe verbinding staat met Duitsland en België. Is dat bewust weggelaten?

Nee, daar is zo niet over gesproken. De Omgevingsvisie is opgebouwd vanuit het historisch perspectief, van daaruit is de Toekomstvisie opgepakt en uitgewerkt aan de hand van uiteindelijk tien ambities.

In de Omgevingsvisie worden tien ambities genoemd die nader zijn uitgewerkt. De derde ambitie gaat over cultuur en erfgoed. In deze ambitie wordt de ‘historische binnenstad’ wel genoemd maar dat komt verder niet expliciet tot uiting. Is dit bewust?

Er wordt wel gesproken over het historisch centrum van Sittard en de positie die we eraan geven. Het is ook bepalend voor de duiding van het verschil tussen Geleen als stadsdeel en wijkcentrum en aan deze kant de regionale functie van het centrum en daarbij de beleving
van het historisch centrum. De termen vestingstad en historisch centrum worden in de Omgevingsvisie expliciet benoemd.

De gemeente Maastricht bijvoorbeeld, zegt in haar Omgevingsvisie expliciet: ‘we hebben een historisch centrum’ en daar zetten we op in en gebruiken dat als uitgangspunt voor marketing, toerisme, leegstand, herbestemming en monumenten. Zij nemen dat als kern. Dat is niet te zien in de Omgevingsvisie van Sittard-Geleen. Zit die gedachte ook in het document van Sittard-Geleen?

Nadrukkelijk, het historisch centrum zit in het document. Aan de andere kant is de gemeente Sittard-Geleen bezig met – ook in mijn portefeuille – stadsmarketing en een erfgoedvisie die eind 2025 het daglicht gaan zien.

Sittard-Geleen kent duidelijk vier kerngebieden: Sittard, Geleen, Chemelot-Brightlands en de kerkdorpen. Als je kijkt naar de stad en naar de industrie moet er dan niet meer verbinding gezocht worden met Chemelot en Brightlands?

De verbinding met Chemelot is er nadrukkelijk sinds een paar jaar. We ervaren echt dat er over en weer goed contact is. Op het moment dat je die lijnen hebt, kun je proberen ze dichter naar de stad te halen. En dat is  nu aan de orde, we proberen nadrukkelijk in het centrum van Geleen die circulariteit tot uitdrukking te brengen. We hebben in het overleg met Chemelot en Brightlands het beeld dat er verbinding wordt gelegd tussen station Geleen-Lutterade aan de ene kant en de campus aan de andere kant. We ervaren met elkaar dat het realiseren ervan een lange adem vraagt. Maar vanuit Brightlands komt meer de vraag, hoe de verbinding met de stad te maken, hoe de studenten, de vele expats meer aan de stad te binden, te laten verblijven en misschien zelfs te laten wonen. Er draaien een aantal programma’s die dat moeten realiseren.

Wat zijn de vervolgstappen voor de Omgevingsvisie?

Volgens planning wordt de nieuwe Omgevingsvisie in maart 2025 in de gemeenteraad aangenomen. Dan wordt het echt een onderlegger voor het fysieke domein. De huidige Omgevingsvisie uit 2016 is in het verleden niet echt teruggekomen in het beleid. Nu is nadrukkelijk gezegd dat de Omgevingsvisie 2025 iedere keer moet terugkomen in het beleid. Ze is een soort spiegel voor het te vormen beleid. Tegelijkertijd halen we een groot aantal bestaande beleidsregels en nota’s uit de markt. Deze stukken (meer dan vijftig) zijn nu allemaal in beeld, een aantal daarvan gaan landen in een programma. Daarmee verdwijnen ze als regel en uiteindelijk landen ze in een uitvoeringsplan.

Worden de inwoners van de stad meegenomen bij de vervolgstappen nadat de Omgevingsvisie is aangenomen door de gemeenteraad?

De Omgevingsvisie is een dynamisch document, de stad blijft veranderen en als er iets verandert en je er iets mee moet in het kader van de Omgevingsvisie, dan neem je de burgers daarin weer mee. Dat blijft.

Nemen jullie nog verdere stappen in de communicatie richting het brede publiek opdat de inwoners deze ambities zelf ook meer gaan meebeleven?

Je hebt aspecten waarbij een bestuur een besluit neemt en daarnaast heb je – en dat heeft Sittard-Geleen hoog in het vaandel staan – de netwerkende en participerende overheid. Vanuit de Omgevingsvisie worden programmaonderdelen en projecten benoemd. Vanuit die projecten wordt met burgers en de betreffende stakeholders gecommuniceerd en op die manier worden ze erbij betrokken.

LEEGSTAND EN HERBESTEMMING MONUMENTEN

Hoe kijken jullie tegen leegstand van de monumenten aan, wat is het beleid?

Dat is een zorg. Op het moment dat een monument leegstaat, betekent het dat je gaat ervaren dat een monument kan vervallen. De maatregelen die de gemeente daarop kan nemen zijn beperkt omdat het niet ons eigendom is.

De gemeente zou een aanjaagrol kunnen hebben en zou dit bijvoorbeeld actief kunnen stimuleren met een onderzoek voor herbestemming, door (markt)partijen te zoeken of door het opkopen van leegstaande monumenten.

Leegstand is een zorg, niet iedereen is bereid tot kopen. Als je kijkt naar de kerkgebouwen die in steeds grotere getalen leeg komen te staan, dan is het vinden van een goede invulling een punt. De gemeente heeft een Kerkenvisie laten opstellen. Daarin komt regelmatig terug te kiezen voor een culturele of maatschappelijke invulling. Maar je kunt niet alle kerken een culturele of maatschappelijke invulling geven.

Er is in Nederland al zoveel geschreven over een invulling voor kerken die leeg komen te staan. Heeft Sittard-Geleen er ook een visie- en ambitiedocument over geschreven?

Er is door de gemeente een Kerkenvisie opgesteld in samenwerking met de RO-groep. Alle kerken in de stad zijn geïnventariseerd, vanuit de historie, de bouwkundige situatie en de mogelijke invullingen. Vaak zie je maatschappelijke of culturele invullingen, maar ook de kerkbesturen vinden dat je de kerkgebouwen niet allemaal op die manier kunt invullen. Een goed voorbeeld is de Paterskerk in Geleen met de huisvesting voor een huisartsenpost,
apotheek, fysiotherapie en buurtzorg. Een ander mooi voorbeeld is de kerk in Sanderbout met het Multifunctioneel Centrum ‘Ónger de 2 Tores’. Maar op het moment dat er geen exploitant is, wordt invulling lastig. De kerken zelf denken ook na over toekomstige invulling en hebben afgelopen augustus een visie het daglicht laten zien.

Hoe proactief is de gemeente t.a.v. de mogelijkheden om vrijkomende kerken een andere invulling te geven, dit wat betreft de lange ontwikkeltijd die doorgaans nodig is voor het realiseren van herbestemming

Er wordt door de gemeente nagedacht over de invulling van de gebouwen, in Sittard gebeurt dit samen met de Deken. In Geleen zijn de kerkbesturen zelf heel actief geweest. De Pastoor van Ars-kerk in Geleen Zuid is door de Onderwijskoepel Triade gekocht. Over de kerk aan de Kluis in Geleen wordt gesproken en voor het rijksmonument de Marcellinus- en Petruskerk in Oud-Geleen is een goede invulling een punt van aandacht. In Sittard gaat het om de drie grote kerken in het centrum, waarbij voor de Michielskerk regelmatig wordt gesproken over mogelijke invulling. De kerk heeft zelf ook een beeld over een toekomstige invulling. De Grote Kerk was ooit de eerste kerk en is in mijn ogen in het slechtste geval de laatste kerk die overblijft waarvoor de kerkfunctie behouden blijft.

Verder gaat de Minister zich een mening vormen over torens. Daar worden de gemeenten binnenkort over geïnformeerd. Voor de kerk in Hemelsley is er ooit een idee geweest dat uiteindelijk niet is uitgevoerd. Deze is inmiddels duurzaam en je zou er op een goede manier kunnen samenkomen; die zul je niet al te snel moeten opgeven. De herbestemming van de kerk in Broeksittard, een rijksmonument, is een probleem, er is nog geen invulling voor. Voor
de kerk in Munstergeleen wordt nog nagedacht over een eventuele invulling met een gemeenschapshuis. Dat onderzoek loopt nog.

DUURZAAMHEID

Het verduurzamen van monumenten, hoe wordt dat in onze gemeente gestimuleerd? Sittard-Geleen zet in op herbestemmen, zorgen voor een duurzame exploitatie en blijvend transformeren van monumenten. Verduurzamingsmaatregelen worden gestimuleerd via landelijke- en provinciale regelingen. Daarbij geeft Monumentenwacht Limburg gratis of gesubsidieerd advies. De gemeente heeft een collectief abonnement bij Monumentenwacht;
de inwoners kunnen hierdoor korting krijgen op rapportages die ze laten opstellen. Weinig monumentale panden hebben een isolerende bescherming aan de buitenkant, voor isolatie aan de binnenkant is veel mogelijk.

Als je kijkt naar kennisdeling over duurzaamheid, zijn er contacten met andere gemeenten?

Ja, wij hebben met bijvoorbeeld de gemeente Maastricht gesproken over het zonnepanelenbeleid. Sittard-Geleen sluit aan bij initiatieven, neemt deel aan bijeenkomsten over verduurzaming, afhankelijk van de doelgroep waarvoor ze bedoeld zijn. Ook is er collegiaal overleg met buurgemeenten en gemeenten buiten de provincie, zoals Delft en Leiden die op het gebied van duurzaamheid al meer stappen hebben gezet. Ook is Sittard-Geleen lid van de Federatie Grote Monumentengemeenten.

JONGE MONUMENTEN

Wordt er ook al gekeken naar gebouwen die in de toekomst de status van monument kunnen krijgen? 

Er zijn al ensembles waar nadrukkelijk naar gekeken wordt, met name bijvoorbeeld in het kader van het zonnepanelenbeleid. En ook naar modern erfgoed wat de komende jaren op de voorgrond gaat komen zoals het Stadskantoor aan het Hub Dassenplein in Sittard. Dit staat op de nominatie als Post 65-rijksmonument. Dat is een onderwerp dat de komende jaren hoog op de agenda staat.

Gelet op de tijdsperiode en de bouwstijl is het Stadskantoor van de architecten Anton Swinkels en Bart Salemans een markant en bijzonder gebouw.

Tien jaar geleden zou gezegd zijn ‘Wanneer breek je het Stadskantoor af’, nu wordt gezegd ‘Het moet wel blijven staan’. Het markante begint steeds meer gevoeld te worden. Een ander voorbeeld is een artikel in de krant van 16 december over een mooie tijdlijn van het Galfetti-gebouw op de Markt in Geleen, een aanrader om te kijken naar de wisselende opvattingen over een gebouw.

PROMOTIE EN MARKETING STAD

Het prominent uitdragen van de historische binnenstad van Sittard. Hoe kijken jullie daar
tegenaan, gelet op de toekomst?

Wij maken onderscheid tussen stadsmarketing en promotie van de binnenstad. Bij stadsmarketing staat de identiteit van de stad centraal: een combinatie van circulaire economie, sport, cultuur, erfgoed etc. Bij promotie (van het historisch centrum) ligt de nadruk op directe zichtbaarheid van bijvoorbeeld erfgoed, evenementen en bezoekersaantallen.

Voor de promotie van de binnenstad en het toerisme moet ook gekeken worden naar Visit Zuid-Limburg dat een voortrekkersrol in dezen heeft. Daar waar het gaat om stadsmarketing is de beleving van de stad (wat is Sittard-Geleen?) een belangrijk element. Je kunt aan de ene kant inzetten op het circulaire karakter van je stad, tegelijkertijd moeten bijvoorbeeld cultuur en sport ingepast worden, maar deze worden niet leidend in de stadsmarketing. Een
mooie balans tussen beide vormen helpt Sittard-Geleen toekomstbestendig te maken en zowel bewoners als toeristen aan te spreken.

En als wij kijken naar het toerisme?

Dat zit in de vrijetijdseconomie en het aantal toeristen groeit. Nog meer promotie voor het toerisme in de historische binnenstad van Sittard met vestingwerken, kerken, kloosters enz. Waar is dat ondergebracht?

Dat zit vooral in het promotiedeel waar vrijetijdseconomie van de gemeente en Visit ZuidLimburg een belangrijke rol spelen. Denk bijvoorbeeld aan de fietsroute ‘Historisch Sittard’. Daarnaast heb je stadsmarketing die zich bezighoudt met de vraag ‘Wat is Sittard-Geleen nu, wat is het DNA van de stad?’.

AANDACHT EN BETROKKENHEID

Houdt de gemeente zich ook bezig met het doen groeien van de liefde voor de monumenten bij de inwoners, hoe wordt dat aangepakt? Wordt bijvoorbeeld het onderwijs erbij betrokken en zo ja, hoe?

Dat wordt uitgezet via cultuur en educatie en loopt via De Domijnen, daar zit het centrale punt en daar zit ook het budget. Waar scholen behoefte hebben aan meer kennis over het culturele erfgoed kunnen zij zich wenden tot De Domijnen. De Domijnen gaat ook zelf actief naar scholen en biedt programma’s aan. Verder kan men met vragen bij het RegioArchief terecht.

Kortom, er zijn zoveel mogelijkheden om kennis te nemen van de historie van deze stad. Dat wat de gemeente daarin doet, is volgens mij voldoende.

Daarnaast heeft Nederland het Verdrag van Faro (Raad van Europa, 2005) ondertekend en de gemeente conformeert zich daar in de beleidsontwikkeling aan in die zin dat erfgoed niet alleen van de gemeente is om te beschermen maar van iedereen. In de beleidsontwikkeling wordt mede door het Verdrag van Faro dat gedachtegoed meegenomen.

Daarnaast doet de gemeente voor de erfgoedbeleving veel op het gebied van subsidiering: van maatschappelijke regelingen voor vrijwilligersorganisaties en heemkundeverenigingen tot het ondersteunen van allerlei losse projecten. De projectgroep Mijnverleden is een goed voorbeeld, een bevestiging dat de Sittard-Geleen goed bezig is met het beleefbaar maken en houden van het erfgoed.

Technologieën zoals apps en Virtual Reality kunnen een bijdrage leveren om de historie en het verhaal van een plek voor een breder publiek toegankelijk te maken. Met bijzondere aandacht daarbij voor sociale media, digitale platforms en ‘internet of things’ die worden toegepast om het verhaal van het erfgoed te vertellen en mensen met elkaar én met de stad te verbinden.

Wat vooral belangrijk is, is dat de gemeente niet persé hoeft te bepalen wat belangrijk is om over te communiceren of op in te zetten. Daarom zijn wij begonnen met een proces om te komen tot een nieuwe visie op erfgoed. Het is de bedoeling dat de gemeente dat gaat realiseren samen met de inwoners, verenigingen en vrijwilligers. Binnen de concrete plannen die dat oplevert (de pilots) – men is daar pas mee begonnen – zou er ruimte kunnen zijn voor bijvoorbeeld Virtual Reality (VR) en digitale informatievoorziening.

Voor de nieuwe erfgoedvisie is een extern onderzoeksbureau, Blueyard, gevraagd om ondersteuning te verlenen. Nadat de Omgevingsvisie is vastgesteld, start het traject in samenwerking met Blueyard. Daar zijn incidenteel middelen voor beschikbaar gesteld.

COMMUNICATIE EN VERBINDING

Welke verbindende rol ziet de gemeente voor zichzelf naar de burgers in de hele gemeente?

Worden bewoners in de kerkdorpen niet een beetje vergeten?

Als het goed is, wordt niemand vergeten. Ook de bewoners van de kerkdorpen worden niet vergeten. De gemeente is zich bewust van de mooie historische panden die in de kerkdorpen liggen. In het kader van de Omgevingsvisie is met name vanuit Einighausen en Guttecoven op de trom geslagen en die reacties zijn geworden tot een inbreng, presentaties vanuit de kerkdorpen. Daarnaast is er bijv. ook veel teruggekomen op de Dag van de Leefomgeving. Verder wordt er goed gekeken naar woningbouw in de dorpen, hoe kun je daar een goede invulling aan geven, een belangrijk aspect voor de leefbaarheid in de kernen.

Aan de andere kant is er ook de focus op monumenten en erfgoed. In dat kader zou de historische binnenstad van Sittard wat meer aandacht mogen hebben naast de belangrijke panden in de kerkdorpen. Want de bezoekers komen van heinde en verre voor de historische binnenstad. Alles doen kan niet, er zullen keuzes gemaakt moeten worden waar vervolgens vol op ingezet wordt.

Er wordt vol ingezet op het historische centrum, het toerisme groeit, er gebeurt van alles. Een aantal zaken gaan goed in elkaar grijpen.

MONUMENTENOVERLEG

Wat is de visie op het Monumentenoverleg van de gemeente met de historische
verenigingen?

Er is een Monumentenoverleg, dat vooral een beleidsmatige invulling zou moeten hebben en geen feitelijke. Een feitelijke invulling is gericht op het ambtelijke traject. Bij een beleidsmatige invulling is ook het bestuur betrokken. Tot nu toe zijn er in mijn jaren als wethouder weinig beleidsmatige aspecten aan de orde geweest behalve bij zonnepanelen, waarbij in harmonie met historische verenigingen tot invulling is gekomen. Mijn diepere wens is dat de
historische verenigingen onder één vlag gaan werken, één historische vereniging voor Sittard-Geleen waarbij je gaat werken met werkgroepen.

Wij bedanken Andries Houtakkers en zijn medewerkers voor het interview. Andries dankt Jack Corten en Bernadette Waelpoel en stelt dat het interview een goede manier is om aandacht te besteden aan het onderwerp erfgoed en monumenten.

Verspreiding Nieuwsbrief

Wij zouden het zeer op prijs stellen als u onze Nieuwsbrief naar uw vrienden en kennissen door zou willen sturen. Uiteraard staat het u vrij om hier al dan niet gehoor aan te geven.

Wij doen dit verzoek omdat het op deze wijze mogelijk is om het werk van onze stichting en de ontwikkelingen op het gebied van monumentenzorg in Sittard breder onder de aandacht te brengen.

Nieuwe “Vrienden van Jacob Kritzraedt”

Mochten er in uw familie-, kennissen- en/of vriendenkring mensen zijn die ook graag “Vriend van Jacob Kritzraedt” willen worden, dan kunnen zij dit per mail laten weten aan onze secretaris (secretariaat@stichtingjacobkritzraedt.nl) met vermelding van naam/namen, adres, post- en mailadres en telefoonnummer.

Na overmaking van de jaarbijdrage ad € 10,00 per persoon op rekening NL18 RABO 0187 6666 01 van onze stichting, ontvangen zij het jubileumboekje dat wij uitgegeven hebben bij het 65-jarig bestaan van onze stichting in 2017, onze digitale periodieke “Nieuwsbrief” en (te zijner tijd) een uitnodiging voor onze jaarlijkse Vriendenactiviteit.

Lees meer nieuws

Nieuwsbrief 22 (2025)

Nieuwsbrief 22 (2025)

Download Nieuwsbrief 22 (.PDF) Sittard, augustus 2025 Vriendendag 2025 Zoals reeds in de vorige Nieuwsbrief gemeld...

Lees meer
Nieuwsbrief 21 (2025)

Nieuwsbrief 21 (2025)

Download Nieuwsbrief 21 (.PDF) Een slag verloren maar niet de strijd voor het behoud van de monumentale kapel van...

Lees meer
Nieuwsbrief 19 (2025)

Nieuwsbrief 19 (2025)

Download Nieuwsbrief 19 (.PDF) »   Beste Vrienden van Jacob Kritzraedt, December, de laatste maand van het jaar...

Lees meer